Friday, May 8, 2015

GUIDE Menulis BUku Travelouge!!




1. PENGALAMAN yang berharga korang yg tertulis di dalam diari ataupon facebook boleh ditukarkan menjadi sebuah buku dan menjadi duit dan juga menjadikan inspirasi kpd kawan lain.
2. AYAT tak perlu sastera dan bombastik seperti Faisal Tehrani untuk menulis sebuah buku travelouge. Yg penting semua org faham
grin emoticon
. Contohnya. Saya pergi ke Masjid Biru di kota gah Istanbul dan melihat seorang wanita berkulit putih langsat. Hati saya jatuh ke lantai(ayat straight forward tak berbunga)

3. PENULISAN ni perlukan dedikasi dan kesabaran. Kalau korang dapat sabar melayan karenah org mesir yg kurang hajar dan kasar Italy. Menulis buku ini lagi mudah dari melayan mereka.
4. JENIS- Ada dua jenis travelouge. Yg pertama korang cerita tentang perjalanan day by day.. Yg kedua jalan penceritaan lebih kepada benda yg best berlaku contohnya pengalaman kena kejar org Arab di Mesir.

5. Dalam menulis travelouge ini, mudah. Open Microsoft Word dan terus start menulis. Tidak ada limit words. Its all up to your imigination. Setiap hari target 1000 word tulis.
6. PRINTING - Cetak sendiri memang untung banyak cuma kena kuat buat promotion sendiri. Cetak menggunakan publisher pula untung in the long run dan ramai yang akan beli
7. Publisher - Selepas siap menulis di dalam word. Proses yg seterusnya ialah hantar kepada karangkraf , lejenpress, fixie, utusan, ppopular atau mph untuk mereka menilai samada untuk publish buku anda ke tidak. Kuncinya ialah percaya akan ada pihak yg ingin bekerjasama.
8. ENjoy - Penulisan korang ini ialah bukti kepada anak cucu cicit bahawa korang telah berjaya menggapai impian. Tulis dengan perasaan enjoy untuk memberi inspirasi kepada anak cucu cicit anda.



Penutup kata, terima kasih kepada semua orang  kerana memberi motivasi kepada saya ketika dahulu untuk menulis buku travelouge.
Ikhlas,
Penulis ADVantura

No comments:

Post a Comment